logo

فروشگاه ساز اینترنتی رایگان

طراحی و ساخت رایگان فروشگاه اینترنتی

ویترین تمام فروشگاه های ایران با قابلیت جست و جو

چگونه فروشگاه اینترنتی طراحی کنیم?

یک فروشگاه اینترنتی عالی، یک فروش عالی

با توجه به فراهم شدن بستر خرید اینترنتی و افزایش تمایل مشتریان به این سبک از سفارش، حضور پر رنگ فروشندگان کالا در محیط مجازی به امری قابل توجه تبدیل شده است. عوامل زیادی وجود دارد که باعث میشود یک سایت فروشگاهی را “خوب” قلمداد کنیم. طراحی یک فروشگاه آنلاین باید به گونه ای باشد که حس امنیت در خرید و اعتماد را به کاربر القا کرده و او را به مشتری دائمی تبدیل کند.

همیشه اولین مراجعه مشتری به فروشگاه و هچنین نحوه استقبال فروشنده، نقشی مهم در تصمیم گیری وی برای خرید دارد؛ این نکته در مورد یک فروشگاه آنلاین نیز صادق است. سایتی که بر مبنای اصول روانشناسی خرید، عناصر بصری مناسب و استراتژی دقیق فروش طراحی شده باشد، به عنوان یک فروشنده آنلاین حرفه ای و آگاه برای شما عمل میکند.

چگونگی طراحی و راه اندازی سایت فروشگاه اینترنتی

چگونه یک فروشگاه اینترنتی بسازیم؟

یکی از راه های نسبتاً سادۀ پول درآوردن که در سال های اخیر خیلی مورد توجه قرار گرفته و افراد زیادی هم آن را تجربه کرده اند، راه اندازی فروشگاه اینترنتی است. به لطف فروشگاه دیجی کالا و اعتمادی که بعد از آن مردم نسبت به خرید اینترنتی پیدا کردند، این بازار روز به روز بزرگتر می شود و هنوز برای وارد شدن به آن دیر نیست.

در این میان برخی از فروشگاه های اینترنتی هم هستند که بعد از مدتی شکست خورده اند یا آنطور که انتظار داشتند مطرح نشدند. دلیل اصلی شکست خوردن برخی پروژه ها، شفاف نبودن این بازار (طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی) و نداشتن اطلاعات کافی است. مثلاً همین چند وقت پیش خانمی که صاحب یک برند طلا و جواهرات معروف بود به ما مراجعه کرد و در مورد تبلیغات در اینترنت و بهتر کردن فروشگاهش سوالاتی پرسید. بعد از کمی صحبت متوجه شدیم که این خانم عزیز مبلغ 50،000،000 تومان پول بی زبان را برای طراحی سایتی پرداخت کرده اند که ظاهر آن خیلی چنگی به دل نمی زند و از نظر ساختار فنی هم دچار مشکلاتی است.

کاری که می خواهیم در این مقاله بکنیم این است که اطلاعات شفاف و دقیقی را دربارۀ راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی و مراحل ساخت آن در اختیارتان قرار دهیم. بعد از مطالعۀ مقاله با آگاهی بیشتری تصمیم گیری می کنید و می توانید فروشگاه اینترنتی خود را با خیال راحت راه اندازی کنید.(البته اگر دوست دارید خودتان طراح سایت و فروشگاه اینترنتی باشید و از این راه کسب درامد کنید، کمی صبور باشید. در پایان این مطلب برای شما هم پیشنهاد خوبی داریم.)

مراحل راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی

فرض می کنیم که شما صاحب یک کسب وکار هستید (یا حداقل ایدۀ کسب و کار را پیدا کرده اید)، و قصد دارید آن را از طریق اینترنت گسترش دهید. اولین چیزی که به آن نیاز دارید چیست؟ یک فروشگاه اینترنتی! فروشگاه اینترنتی مانند مغازه ای است که بدون تعطیلی، در 24 ساعت شبانه روز باز است. حالا برای ساخت فروشگاه اینترنتی باید چه کار کنیم؟ بیایید مراحل ایجاد فروشگاه اینترنتی را قدم به قدم با هم بررسی کنیم.

مرحلۀ اول: انتخاب دامنه

دامنه همان آدرس اینترنتی سایت یا فروشگاه شما است. مثلاً amazon.com یک دامنه است. البته خود دامنه شامل دو بخش است: نام دامنه و پسوند.

نام دامنه: می تواند نام برند، کسب وکار شما و یا هر نامی که فکر می کنید برای یک فروشگاه اینترنتی مناسب تر است، باشد. (در این مثال amazon نام دامنه است)

پسوند دامنه: پسوندهای زیادی در اینترنت موجودند که با توجه به نوع کسب وکارتان می توانید یکی را انتخاب کنید. برای مثال دامنۀ .ir مخصوص وب سایت های ایرانی، و .com یک دامنۀ جهانی است. البته چون دامنۀ .ir توسط گوگل تحریم شده است و شما نمی توانید از خدماتی مثل تبلیغات گوگلی استفاده کنید، توصیه می کنیم پسوندهای دیگری مثل .net، .com، یا .co را انتخاب کنید.

چگونه فروشگاه اینترنتی طراحی کنیم?

مرحلۀ دوم: انتخاب هاست

بعد از خرید دامنه، نوبت به خرید هاست می رسد. هاست چیست؟ هاست، یا سرویس میزبانی وب، همان فضایی است که شما اجاره می کنید، تا اطلاعات سایت خود– از متن و عکس گرفته تا کدهای قالب – را در آن ذخیره کنید. شرکت های میزبانی وب این فضا را با دریافت هزینۀ سالانه در اختیار شما قرار می دهند.

مرحلۀ سوم: انتخاب یک فروشگاه ساز مناسب

طراحی سایت فروشگاهی، با کمک فروشگاه سازها دیگر کار چندان سختی نیست. در اکثر فروشگاه سازهای خارجی، کافیست شما سیستم مدیریت محتوا یا CMS مورد نظرتان را دانلود کنید، آن را روی سرور و هاست خود بارگذاری کنید و مراحل نصب و راه اندازی را با چند کلیک پشت سر بگذارید. بعد از انجام این مراحل می توانید وارد فروشگاه ساز شوید، تنظیمات زبان فارسی را انجام دهید، قالب مناسبتان را اعمال کنید و در آخر درگاه پرداخت را به آن متصل کنید.در فروشگاه سازهای داخلی مانند پرتال، وضع از این هم آسان تر است. در این فروشگاه ساز نیازی به دانلود و نصب CMS یا تنظیمات زبان فارسی و غیره ندارید. در این جا همۀ آن چیزهایی که نیاز دارید، به صورت پکیج برای شما آماده شده است.

مرحلۀ چهارم: انتخاب قالب

پس از اینکه فروشگاه سازتان را انتخاب کردید، نوبت به انتخاب پوسته یا قالب برای آن می رسد. قالب، ظاهر وب سایت شما را تشکیل می دهد. یعنی، هر چیزی که کاربر آن را می بیند، مثل: فونت، رنگ، تصاویر، نوشته ها، سایز نوشته ها، مدل چنیش بخش های مختلف، لوگو و ... .
قالب سایت شما نقش مهمی در جذب مخاطب و نگه داشتن او در سایت دارد، اگر قالبی که انتخاب می کنید، پیچیده و سردرگم کننده باشد و یا جذابیت های بصری در آن رعایت نشده باشد، مشتری صفحه را می بندد و از سایت خارج می شود.
شاید بپرسید که: چطور برای سایت خود قالب انتخاب کنیم؟
خب این بستگی به سیستم فروشگاه سازی دارد که انتخاب می کنید. اکثر فروشگاه ساز های خارجی دارای قالب های آمادۀ رایگان و غیر رایگان مختلفی هستند، که می توانید از بین آن ها قالب مورد نظرتان را انتخاب کنید. اما قالب های آماده عیب هایی هم دارند. برای مثال قالب های آمادۀ وردپرس چون از زبان انگلیسی به فارسی ترجمه شده اند، ممکن است در برخی تنظیمات دچار مشکل شوند. یا حتی ممکن است قالبی که انتخاب می کنید با بعضی از افزونه هایتان هماهنگی نداشته باشد.
در مورد سایر فروشگاه سازها هم وضع به همین شکل است. به علاوۀ اینکه قالب های آماده اکثراً حجم زیادی دارند و این حجم زیاد باعث کند شدن سایت شما و در نهایت بازدهی کمتر خواهد شد. البته شما میتوانید با پرداخت هزینه به طراحان، از قالب های اختصاصی که فقط مخصوص سایت شما طراحی می شوند استفاده کنید، در نهایت به انتخاب با خودتان است.
در مورد نمونۀ داخلی (یعنی پرتال) نیازی به ترجمه، دانلود یا سفارش قالب ندارید. در پرتال قالب های مختلفی برای شما آماده شده است. این قالب ها کاملاً بهینه و سازگار با فروشگاه های ایرانی هستند و در آیندۀ نزدیک بر تنوع آن ها افزوده خواهد شد.

مرحله پنجم: دریافت نماد اعتماد الکترونیکی (eNAMAD)

ای نماد (eNAMAD)، علامتی است باید از مرکز توسعه تجارت الکترونیک (وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت) آن را دریافت کنید. این علامت برای این است که نشان دهد سایت یا فروشگاه اینترنتی شما قابل اعتماد است و توسط سازمان های مربوطه کنترل می شود. ای نماد پس از بررسی سایت و احراز هویت و صلاحیت صاحب فروشگاه برای مدت یک سال صادر می گردد و اگر کسی در این مدت از شما شکایت کند، ای نماد از شما پس گرفته می شود و دیگر از درگاه پرداخت هم نمیتوانید استفاده کنید!

مرحله ششم: اتصال به درگاه پرداخت اینترنتی

حتماً خودتان بهتر از من می دانید که عضو جدایی ناپذیر یک فروشگاه اینترنتی، درگاه پرداخت آن است. از طریق درگاه پرداخت، مشتری می تواند هزینۀ سفارش خود را به سادگی، با کارت های بانکی عضو شتاب به صورت آنلاین پرداخت کند. البته درگاه های پرداخت انواع مختلفی دارند و برای دریافت آن ها باید مراحلی را طی کنید.

ساخت آسان، آموزش برای ساخت و طراحی و راه اندازی

در آخر

حالا شما با نحوۀ ایجاد یک فروشگاه اینترنتی آشنا شده اید. بعد از اینکه تمام این مراحل را انجام دادید، یک فروشگاه اینترنتی دارید و می توانید کارتان را با بارگذاری محصولات در فروشگاه و تولید محتوا شروع کنید. از این جا به بعد شما باید تمرکزتان را روی توسعۀ فروشگاه و معرفی کردن آن به مخاطبان بگذارید. البته این کار نیازمند آموزش های تخصصی دیگری است که در مطالب آینده به آن ها خواهیم پرداخت.

منبع: پرتال